Monte Palota

Tropical Garden

Botanikus kert

Ezen a napon a híres madeirai arborétumokat látogattuk meg, reggel a Teleferico Funchal-Monte felé indutunk, ami mindössze negyed órányi sétára volta szállásunktól. Amikor odaértünk, és megláttuk, hogy hatalmas sor kígyózik a felvonó épülete előtt kicsit legörbült a mosolyunk, egyáltalán nem volt kedvünk egy órát sorban állni ezért előkaptam régi jó barátomat a Google térképet és a 22-es busszal felkanyarogtunk a Monte Palota Palace Tropical Garden kapuja elé.

A park története a 18. században kezdődött amikor a palota és a hozzá tatozó birtok egy angol konzul tulajdona volt, aki gyönyörű „quintává” azaz vidéki házzá alakította át, majd 1897-ben Alfredo Guilherme Rodrigues tulajdonába került, aki kastélyt épített, majd később átalakította a Monte Palace Hotel nevű szállodává. Halála után bezárták a szállodát, és José Berardo vásárolta meg aki megalkotta a meseszerű kertet és a róla elnevezett Berardo Alapítványnak adományozta, így született meg a Monte Palace Tropical Garden.

A jegy megvásárlását követően a kert Greenhouse elnevezésű kis büféjébe foglaltunk helyet, mert a reggeli kihagyása miatt nagyon éhesek voltunk. Az én reggelim friss fűszerekkel ízesített ropogós toast, friss avocado, grillezett paradicsom, feta sajt,  férjemé pedig pastrami, cheddar sajt, grillezett piros paprika, majonéz és dijoni mustár volt, hozzá frissen facsart vegyes gyümölcslevet ittuk.

Miután jóllaktunk, elindultunk felfedezni az arborétumot. A Monte Palace Madeira Tropical Garden 70 000 négyzetméteren terül el, és egy hatalmas egzotikus növénygyűjteménnyel büszkélkedhet. A kertben található a a Monte Palace Madeira Múzeum ami otthont ad a zimbabwei szoborgyűjteménynek, az Afrika szenvedély kiállításnak, valamint a világ minden tájáról származó egyedülálló ásványgyűjteménynek. A múzeumban több mint 1000 szobor található amelyek rendkívül egyediek és kivételesek, mindegyik más és más érdekességet tartogat.

A kaputól vezető úton betekintés kapunk Portugália történelmében amit a falakon végighúzódó 40 csempepanel képein olvashatunk, láthatunk, amely a portugál történelmet meséli el, Dom Afonso Henriques királyságától kezdve 1974-ig, Harmadik Köztársaságig.

A csempepaneleknek a történelmi bemutató után sincs vége, megcsodálhatjuk a „A Portugálok kalandja Japánban” című blokkot is.

A kertben számos kínai és japán motívummal, szoborral van tele, például mitológiai állatokkal, pagodákkal, sárkányokkal, hidakkal, padokkal, lámpásokkal valamint a kert egyes részeit szintén japán stílusú hidak, lépcsők kötik össze.

A romantikus parkban minden megtalálható, buja növényzet, illatos szemet gyönyörködtetős színes virágok, exotikus bokrok, fák, valamint kert közepén egy hatalmas tó is található, egy szépséges vízeséssel, amely fölött egy erkély húzódik ahonnan be lehet látni az egész tavat, és a körülvevő szobrokat, japán hidakat. Mivel Monte Palace trópusi kertje egy domb tetején található, széléhez sétálva csodálatos panorámában gyönyörködhetünk, beláthatjuk az egész Funchali-öblöt.

A kertben a Monte Palota mellett megszemléltük egy magyar művész Borbereki Zoltán alkotását.

A park csodálatosan van felépítve, megtalálható Portugália történelme, hagyományai, rengeteg érdekes szobor, hidak, vízesések, de ami igazán elbűvölő az a rengeteg különleges növény, amelyek a szivárvány ezer színében pompáznak, illatoznak mindenfelé amerre a kertben járunk. A park másik oldalán leültünk fal tetejére és figyeltük ahogy a Madeirán egyedi és híres tobogánnal csúsznak le az emberek. kertből kilépve megnéztük a tobogán kiindulási helyét, de a hatalmas várakozó embertömeg elriasztott ettől az élménytől.

A tobogán induló pontjától ellentétes irányba, a Tropical Garden bejáratától talán kettőszáz méterre  van a szép új kabinos felvonó,  ami elrepített bennünket Funchal másik méltán híres virágoskertje a Funchal Botanical Garden felé. A felvonóból elképesztő kilátás nyílott a Funchal öbölre a végtelen óceánra és az öböl felett szemlélődő felhőkre.

A Madeirai Botanikus Kert a Funchal egyik legnépszerűbb turisztikai látványosságai közé tartozik, a bejáratát csak felvonóval lehet megközelíteni, kimenni a kert alsó részén is lehet, van buszmegálló és taxik is várják a látogatókat. 1881-ben a Funchal központjától mindössze 3 km-re található Quinta do Bom Sucesso kert eredetileg a Reid család privát parkja volt, a nagyközönség számára azonban csak 1960-ban nyitották meg. A Madeira regionális kormánya tulajdonában lévő mintegy 80 000 m2-es gyönyörű Botanikus Kert kert öt különböző területen több mint 2500 egzotikus növényt tartalmaz minden kontinensről, és amellett, hogy gyönyörű szabadidős hely, tudományos és kulturális központként is szolgál.

A kert öt részt foglal magában:

Őshonos és endemikus: Itt láthatók a Madeira és az Atlanti-óceán többi szigetére jellemző exkluzív növények például a fák, amelyek Madeira természetes erdőjében, a Laurissilva-erdőben talákhatók.

Tree Garden: Himalája és a trópusi régiókból, itt a Föld ökológiailag ellentétes területeiről, például a Himalájából és a trópusokról származó növények találhatók.
Pozsgás növények: Sokféle kaktuszt termesztenek itt, amelyek Dél-Amerikából származnak, és a víz tárolására való képesség különbözteti meg ezeket a növényeket a többitől.

Trópusi, termesztett, aromás, gyógyászati célú növények: itt számos egzotikus trópusi és szubtrópusi gyümölcsfa, például mangó, papaya és avokádó, valamint kávéfák, cukornád és számos épszerű gyógynövények láthatók ezen a területen.

Loiro Park: Az ausztrál papagájok és a törpepapagájok a kert ezen részében találtak otthonra. Ez az eredeti hazájukban már kihalt növényfajok megőrzésének központja.
Valamint található még a parkban egy egy amfiteátrum, ahol különböző fák és díszcserjék, valamint orchideagyűjtemény is található.

A Botanikus kertet az alsó kijáratnál hagytuk el, ahol két taxi várakozott, hogy a látogatókat levigyék a városban, valamint van buszmegálló is. Mi megvártuk a buszt, ami ahogy a menetrendben ki volt írva jött is és nem messze a Farmer’s Market kapujától tett le bennünket. Az Edmundo Tavares által tervezett Farmers’ Market Funchal városközpontjában található. A piacot 1940 november 24-én szentelték fel, az épület falain látható  csempepanelek pedig João Rodrigues munkáját dicsérik. A piac azzal a céllal épült, hogy a város élelmiszer ellátásának a központjaként funkcionáljon, de manapság turisták kedvelt látogatási pontjává is vált. Az elképesztő látvány mellett itt mindenféle terméket be  lehet szerezni,  a földszinten hal- és húsárusok kínálják a portékájukat, az emeleten különféle színes, illatos, érdekes  virágokat, mindenféle egzotikus trópusi gyümölcsöket és zöldségeket valamint illatos érdekes  fűszereket tudunk vásárolni. A piacon egy nagyszerű tetőterasz is található, ahol meglehet pihenni, és el lehet fogyasztani egy kávét. Az egzotikus gyümölcsök, mint például a piros banán ezüstbanán, az ananászbanán, a pudingalma,  az angol paradicsom és még egyéb érdekes számunkra ismeretlen gyümölcs mind turisztikai látványosság is, a látogatók nagyon kedvelik ezeket a különlegességeket. Ahogy sétálgattunk a standok között, engem teljesen elbűvöltek a színek az illatok, az érdekes, számunkra ismeretlen gyümölcsök, számomra a legérdekesebb az ananászbanán volt, még soha nem láttam ilyesmit.

Az egyik standnál egy fiatal árus aki igen jól beszélt angolul  látta, hogy meglehetősen tanácstalanul szemlélgetjük odajött hozzánk segíteni, nagyon kedves volt, sok jó tanácsot és információt adott a gyümölcsökről, majd természetesen jól be is vásároltunk, főleg olyan gyümölcsöket amit haza is tudtunk hozni. Anannászbanánt is vettünk, megkérdeztem hogyan kell meghámozni, a válsz az volt, hogy sehogy, csak le kell tenni az asztalra, és másfél két hét múlva ledobja a külső burkát, ami alatt ott lesz a gyümölcs húsa, és lehet fogyasztani. Nehezen hittem el, de hazaérve úgy tettünk ahogy az eladó fiatalember javasolta, és láss csodát, két hét múlva elkezdte ledobálni a héját és előbukkant a gyümölcs fehér húsa, ami nagyon finom édeskés volt, valóban a banán és az ananász íz keverékét éreztük.