Málta 2022. május

Málta igen érdekes aprócska kis szigetország, Dél-Európában a Földközi-tenger középső részén helyezkedik el, Észak-Afrika partjaihoz közel, ám Szicíliától délre mindössze 81 kilométernyi tenger választja el. A törpeállam történelme igen gazdag és viharos, az évszázadok során sok nagyhatalom harcolt, hogy uralma alá hajtsa. Ma Málta Európa ötödik legkisebb nemzetközileg elismert független országa, az Európai Unió tagállama. Nagy-Britanniától 1964. szeptember 21-én vált függetlenné, de az új alkotmány még megtartotta II. Erzsébet brit királynőt Málta államfőjének, akit a szigeten egy főkormányzó képviselt, majd 10 évvel később, 1974. december 13-án Málta köztársasággá vált első elnöke pedig Sir Anthony Mamo lett, aki addig a főkormányzói tisztséget töltötte be. 2004. május 1-én csatlakozott európai Unióhoz, majd 2008. január 1-jén, a máltai lírát felváltotta az euró.

 A  hivatalos nyelv, az angol és a máltai, ami egy érdekes nyelv, mert az idők előre haladtával angol, olasz és francia szavakkal gazdagodott, de hangzásában inkább arabos. A máltaiak egymás között leginkább a máltai nyelvet beszélik, de sokan használják az olasz nyelvet i, ám angolul szinte mindenki tud valamilyen szinten. Az angol gyarmati időkből megmaradt egy-két dolog, például, hogy a szigeten az út bal oldalán kell közlekedni, ami megérkezésünkkor némi zavart okozott, hogy melyik oldalon is keressem a buszmegállót, de hamar meg lehet szokni, hogy minden „fordítva” van. Máltán nincsenek széles, hosszú autópályák, 80 km/h -nál többel nem is lehet közlekedni, az városban az utcák igen szűkek és kanyargósak, a buszsofőröket néha komoly feladat elé állítva, de ez őket csöppet sem zavarja, néha őrült módon vezetnek, kicentizve a parkoló autókat, vagy éppen a ház sarkát. Rengeteget buszoztunk, és utaztunk olyan buszsofőrrel, hogy ide oda csapódtunk, mint a gyümölcs a turmixgépben.

Málta rendkívül sokszínű ország, köszönhető ez, az igen eseménydús történelmének is, építészetét részben a geológia alakítja, a szigetek elsősorban mészkőből állnak, amely lehetővé teszi, hogy a sziklák egyszerű szerszámok segítségével használhatók legyenek. Ez a fajta kő ideális az építészetben, az első lerakás során puha, majd, amikor kiszárad, keményebbé válik. Az építészeti stílus is igen változatot, kicsit arabos, kicsit olaszos, ritkábban angolos, és bizony kicsit rendetlen, házak itt-ott egymásra épültek, be nem tartva az ókori vagy éppen újkori építészeti szabályokat, szabványokat. Málta az építőmunkások paradicsoma, a városokban szinte minden utcában zajlik egy építkezés, vagy látványos felújítás, lezárt utca vagy gödör egy ház helyén. Épülnek régebbi stílusú arabos házak, régi stílusú lakótelepi tömbházak, és máltai szemmel nézve igen magas, üvegezett felhőkarcolók is. A szigetállam állampolgárainak összetétele homogén, a lakosság 95% -át az őslakos „málták” alkotják, a lakosság mintegy 2% -a brit, többiek spanyolok, franciák, olaszok, arabok és más országokból való bevándorlók. A Máltai őslakosok nagyon mosolygó és barátságos emberek, a nyelv megértéssel néha akad egy kis probléma mert kevert máltai és angol nyelven beszélnek, de egymás között jól értik egymást, az angolt is máltai akcentussal beszélik, máltai szavakkal keverve, ami néha vicces, néha elgondolkodtató, hogy mit is akar mondani?

Minden ország számára vannak fontos szimbólum, Máltával, a sziget múltjával szorosan összefonódik a lovagrend, a szeretetszolgálat, a sólyom és a máltai kereszt. A Szent János lovagrendet a 11. században Jeruzsálemben alapították céljuk a keresztes hadjáratokban részt vevők segítése volt, ezért rendelkeztek papokkal, harcosokkal és gyógyítókkal is. De, hogyan kapcsolódik a sólyom Máltához? A legenda szerint, a lovagoknak évente egy sólymot kellett, ajándékozni a szicíliai kormányzónak, aki ezért átengedte nekik Málta kietlen, kopár, aprócska szigetét, ami akkoriban Szicília birtokában volt.A

VALLETTA

A szigetország fővárosa Valletta, ami Málta szigetének keleti oldalán található és alig 1 km2 és mindössze 6500-an lakják, így hivatalosan az EU legkisebb fővárosa. Valletta legendás múltú, város, a történelme szintén a Szent János lovagok rendjéhez vezethet vissza, akik menedéket nyújtottak a zarándokoknak és jelentős katonai szerepet vállaltak a kereszténység védelmében. 1530-ban a spanyol király V. Károly a lovagoknak adományozta Máltát így vált Valletta a Szent János Rend új katonai erődjévé. Az többnyire arisztokrata családokból származó lovagok elhatározták, olyan várost hoznak létre, amely vetekszik Európa nagyjaival, ezért a település több épülete a nemesi származást tükröző barokk stílusban épült, amely tükrözte a lovagok arisztokrata származását, ezért is nevezik Vallettát “az urak által az urak számára épített városnak”. 

Valletta legendás múltú, város, a történelme szintén a Szent János lovagok rendjéhez vezethet vissza, akik menedéket nyújtottak a zarándokoknak és jelentős katonai szerepet vállaltak a kereszténység védelmében. 1530-ban a spanyol király V. Károly a lovagoknak adományozta Máltát így vált Valletta a Szent János Rend új katonai erődjévé. Az többnyire arisztokrata családokból származó lovagok elhatározták, olyan várost hoznak létre, amely vetekszik Európa nagyjaival, ezért a település több épülete a nemesi származást tükröző barokk stílusban épült, amely tükrözte a lovagok arisztokrata származását, ezért is nevezik Vallettát “az urak által az urak számára épített városnak”. 

A Legpompásabb látványossága a kikötő, ez Európa egyik legnagyobb kikötője, amelyet a világ egyik leghatalmasabb erődítménye vesz körül.

Hajnalban indultunk, így a repülőnk 10 óra körül már leszállta a kis szigeten, aprócska országnak aprócska a reptere van ezért hamar kint találtuk magunkat a terminálból. Még a reptéren megvettük a Tallinja kártyákat, amellyel 7 napon át korlátlanul buszozhatunk Málta szerte. Némi keresgélés után megtaláltuk a Vallettába induló járatot, és 11 óra körül megérkeztünk a mini állam mini fővárosába.

A buszról leszállva a látogatók először a városkapuba érkeznek, ám előtte a hatalmas téren érdemes megcsodálni a látványos Triton szökőkutat, amely három mitológiai triton bronzfigurából áll, amelyek egy tányért tartanak fel, a Tritonok figurái Málta tengerhez fűződő kapcsolatait mutatják be, tervezésüket a római Fontana delle Tartarughe ihlette. A szökőkút alapozását 1955 júniusában kezdték, és először 1959. május 16-án kapcsolták be, de az akkori kellemetlen politikai helyzet miatt hivatalosan soha nem avatták fel, ugyanis a szigetek közvetlen gyarmati uralom alatt álltak, valamint Málta kormánya éppen akkor mondott le. Ezután a szoborcsoportnak igen hányattatott élete volt, többször megsérült, eltört, meghibásodott, míg végül a minisztérium 2017. január 12-én szerződést írt alá a Sea Fountain One-val a szökőkút eredeti állapotának helyreállításáról. A felújított szökőkutat végül 2018. január 12-én hivatalosan is felavatta Joseph Muscat miniszterelnök, és azóta csodálatos dísze Valletta főkapujának.

A városkaputól indul Málta legforgalmasabb utcája, a Szabadság út nem messze a Parlamenttől található a Szent János társkatedrális, ami Mdina katedrálisával közösen kapta a pápától a katedrálisi státuszt, ezért nevezik társkatedrálisnak. Valamikor régen ez volta a lovagrend nagygyűléseinek helyszíne. A csomagunkat leparkoltuk a Szabadság úton található kis ajándékbolt mélyén megbúvó csomagmegőrzőbe és nekivágtuk felfedezni város. Nem volt teljesen ismeretlen a terep, hiszen három évvel ezelőtt már jártunk Máltán, engem akkor is lenyűgözött ez az ország, és azóta szerettem volna visszatérni. Valletta köszönhetően földrajzi fekvésének, és a kellemes időjárásának, igazi európai télen-nyáron nyüzsgő város. A hosszú, szűk zegzugos utcákon mindenfelé fellehető egy-egy barokk, vagy reneszánsz stílusban épült és megőrzött épület, történelmi emlékmű vagy templom. A várost gyalog érdemes felfedezni, a kissé meredek, szűk, gyakran hatalmas lépcsősorban végződő utcák tele vannak aprócska a régies stílusú boltokkal, éttermekkel, kávézókkal. Habára város kicsi, de igen komoly szintkülönbségek vannak, meredek utcák, és hatalmas lépcsősorok kígyóznak mindenfelé, még soha nem másztam meg annyi lépcsőt, mint Vallettában, nem vagyok puhány, de ami sok, az sok. A két fő bevásárló utcában, a Köztársaság és a Kereskedő utcákon egymást mellett sorakoznak az ajándéküzletek, ahol mindenféle turista csalogató holmikat, hűtőmágneseket, képeslapokat, pólókat és a Máltai Lovagrendhez kapcsolódó figurákat, kereszteket lehet megvásárolni, valamint rengeteg ékszerbolt is található, álomszép csecsebecséket lehet vásárolni, igen kedvező áron, a máltai kézművesek híresek arany és ezüst ékszereiről. A belvárosban könnyen el lehet veszni a kis utcák rengetegében, megcsodálva a díszes erkélyeket, vagy hatalmas nehéz, de annál mutatósabb fa kapukat. A butikok, éttermek között, sétálva, a National War Museumnál kötöttünk ki, onnan sétáltunk el a Lower Barakka Garden felé, majd az Upper Barakka Garden kapujánál kötöttünk ki.

Az Alsó Barakka kert csodálatos látványt nyújt, tele van kis virágos kertekkel, zöldellő fákkal, mint a felső kert, csak kisebb és alacsonyabban helyezkedik el, de innen is bámulatos kilátás nyílik a kikötőre, a szemben elhelyezkedő három városra, illetve a mellette található Liberty Bell haranglábra, ahova érdemes átsétálni.

Az Alsó Barakka kert testvérkapcsolatban van a Felső-Barakka kerttel, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik a Grand Harbourra és a hullámtörőre. A kert közepén egy neoklasszikus templom formájában található a Sir Alexander Ball emlékmű.

A Upper Barakka Gardens Valletta egyik leglátogatottabb látványossága, egy nyilvános kert Valletta szívében, A kert az 1560-as években épült Szent Péter és Pál-bástya felső szintjén találhatók és eredetileg a Szent János Lovagrend olasz nyelvű lovagjainak kínáltak felüdülést, ám a sziget 1800-as francia megszállása után megnyitották a nagyközönség előtt. A kert teraszos boltívei 1661-építették, hatvan méterrel magasodik a tenger fölé innen lenyűgöző kilátást nyílik a kikötőre, valamint a túlpartról benyúló Birgu, Isla, és Bormla városára. A parkban csodálatos fák és virágok illatoznak, valamint számos emlékmű és szobor található.

Érdekesség, hogy minden nap kétszer, délben és délután 4-órakor egy rövid jelenet keretében megtöltik az ágyúsor két ágyúját és az egyikkel durrantanak egy hatalmasat a kikötőbe, mind a szertartás, mind a lövés pillanata rendkívül látványos. Az ágyúlövést a kert teraszáról ingyenesen lehet végigézni, de 4 Euro befizetésével le lehet menni az az alsó teraszra az ágyúkhoz, ahol a katonák közelről megmutatják, és részletesen elmagyarázzák, hogyan is működik ez a szerkezet.

Én ugyan nem szeretem a fegyvereket, de azért lementünk megnéztük a kiállítást, és végig hallgattunk a katonák általi rövid ismertetőt az ágyúk és egyéb fegyverek használatáról, ami igen érdekes volt.

A kertet elhagyva, a Szent Péter és Pál bástyáról lifttel menünk le a Lascaris rakpartra, a lift retúrjegye 1 euro fejenként, különben csak körbe számtalan lépcsősoron keresztül lehet lemenni, és utána persze vissza felgyalogolni, mert egy útra szóló jegy nincs.  A rakpartot és az Upper Barakka Gardent összekötő első, eredeti lift 1905-től egészen 1973-ig üzemelt, utána csak kiadós lépcsőzéssel lehetett feljutni a városba, végül 2012 karácsony előtt átadták a jelenlegi liftet, amely az 1 Euro befizetése után 25 másodperc alatt felrepíti az embert az 58 méter magasan fekvő Felső Barakka kert panoráma teraszára, ahonnan a belváros pár perc alatt elérhető.

Mariann
Novák Marianna