Casa Mila

La Pedrera

A Casa Mila, 1906-1912 között épült Gaudi tervei alapján amit La Pedrera-nak (kőfejtőnek) is neveznek. Ez a hullámos homlokzatáról ismert épület volt a mester utolsó alkotása, a Sagrada Familia előtt, és gyakran nevezik a modern építészet mesterművének is. Hullámzó mészkő homlokzata és barlangnak tűnő erkélyei miatt olyan, mintha egyetlen hatalmas kőtömbből lenne kifaragva. Az embereknek eleinte nem is tetszett, a korabeli lapokban sok karikatúra jelent meg a Casa Miláról, az emberek pedig sziklatömb-szerű külseje miatt rásütötték a La Pedrera (kőfejtő) gúnynevet, Barcelonában a mai napig is Pedrerának hívják. Az épület érdekessége, hogy nincs egyetlen egyenes vonala, a homlokzat is úgy van kialakítva, hogy a tetőtől a talajig ne lehessen függőleges vonalat húzni. Az épület annyira rendkívülinek számított hogy a helyi kormányzat a tulajdonosokra bírságot szabott ki , úgy vélték, hogy több ízben is megsértették az építési szabályokat.  Az UNESCO 1984-ben a Világörökségek közé választotta, ma a Fundació Catalunya székhelyeként, kulturális központként, valamint múzeumként működik.

Története

A Casa Milá, a textilgyáros, Pere Milà i Camps és felesége Roser megrendelésére épült, akiket annyira lenyűgözött a Gaudí tervezte Casa Batlló hogy megbízták építsen a Passeig de Gracia-n álló saroktelekre egy lakóépületet. Gaudí rengeteg innovatív ötletet és technikát alkalmazott a Casa Milà építésekor, a teherhordó falak helyett acélt, boltíveket és oszlopokat használt, amik lehetővé tették, hogy teljesen szabálytalan formákat alkosson. Fontosnak tartotta, hogy a fény a legalsóbb szintekre is bejusson ezért a lakásokat két központi udvar – egy kör alakú, és egy ovális alakú köré tervezte, amely a szellőzésben is fontos szerepet játszott. Gaudí áthelyezhető, elmozdítható válaszfalakat tervezett, hogy a beltér később rugalmasan alakítható legyen, a mennyezet a sehol sem egyenes, a falakat stukkók és változatos témájú festmények díszítik, még a kilincsek és fogantyúk is egyediek. A La Pedrera erkélyeinek összetett kovácsoltvas rácsai ócskavas lemezek, rudak és láncok felhasználásával készültek szokatlan, összeállításban, mutatós díszítő elemet ad a homlokzatnak. Az épület alá Gaudí mélygarázst is épített a ház alá, ahol az első automobilok mellett a lovak is helyet kaptak.

A La Pedera, Casa Mila túra a tetőteraszon kezdődik,ami az épület legérdekesebb része, egyenetlen domborzati kialakításával, szürrealista, néhol színes kéményeivel, szellőzőivel és lépcsőházaival, köztük olyan mintha egy sci-fi filmbe érkeznénk. A tetőtérben 270 különböző magasságú parabolikus tégla boltív, mintegy gerincoszlophoz csatlakozó borda támasztja alá a tetőteraszt, lehetővé téve a változatos domborzatot. A padlója hullámos kialakítású néhol, több méteres szintkülönbségekkel, melyeket lépcsők kapcsolnak össze. A padlót kerámia és csiszolatlan márvány borítja, és nem csak az épületet védi azidőjárás viszontagságaitól, hanem de fontos szerepet kap a szellőzésben is, a szellőzőtornyok segítik a tetőtér levegőjének felfrissítését. A kémények egy része különálló, szabadon álló, míg másik része hármas-négyes csoportokban vannak összeillesztve, közöttük nincs két egyforma, mind a formájuk, mind a díszítésük különböző és különleges, van amelyik kerámiamozaikkal, a másik zöld üvegszilánkokkal van díszítve, néha elég szokatlan építőanyagokat használt, például zöld borosüvegek törött talpait Azok az kémények, amelyek egyszínűek elcsavarodott oszlopokat formáznak egy belső és külső vonalat követve fordulnak el a saját tengelyük körül, így megfelel a belőlük kiáramló füst aerodinamikai elmozdulásának.

Az eredeti állapot szerint a tetőn nincs semmiféle korlát, sarok, vagy perem, amelybe meg lehetne kapaszkodni, és a lejtős talaj, a síkos kerámiák miatt elég csúszós így könnyel le lehetne zuhanni a tetőről, de az utólag felépített drótkerítés gondoskodik teraszon a látogatók biztonságáról.

A túra az épület padlásán folytatódik a ahol egy látványos kiállítást láthatunk, amely bemutatja az épület történetét valamint olyan tárgyakat tekinthetünk meg, amelyek a tervezés és az építés során inspirálták Gaudít, például növények szárai, falevelek erezete, anakonda-csontváz, méhsejtek, teknősbéka-páncél, csigaház, vagy a halpikkely.

A kiállítás részeként láthatunk néhány Gaudí tervezte bútorokat és eszközöket is, székeket, padokat, kilincseket. Mielőtt elhagyjuk a padlásteret, egy oszlopra vetítve egy igen látványos kisfilmet tekinthetünk meg a természet csodájáról és erejéről.

A negyedik emeleten elhelyezkedő lakásban folytatjuk az utunkat, ahol lehetőség nyílik betekinteni egy a 20. század első évtizedeiben élő barcelonai, polgári család életébe a, láthatjuk milyen korabeli háztartási bútorokat, háztartási eszközöket és felszereléseket használtak, milyen szobákban, milyen bútorok közt éltek. A lakás lehetőséget ad a belső elosztás, valamint a Gaudi által tervezett érdekes használati cikkek és díszítőelemek kilincsek, kilincsek, díszlécek, ajtók, padlóburkolatok felfedezésére is.

Mariann
Novák Marianna