Sagrada Familia

Ezen a napon a Sagrada famíliába látogattunk el, a belépőjegyünket előző nap vásároltam meg a Bazilika online felületén. https://sagradafamilia.org/en/ a belépőjegy 26 EURO, ami tartalmazza a letölthető hangos útmutatót is, de nem tartalmazza a tornyok látogatását, igaz ottjártunkkor a vírushelyzet miatt a tornyokat nem is lehetett látogatni.

Az épület előtt van egy kis park, közepén egy tó csillog, ott sétálgattunk, amíg eljött az idő és bemehettünk a templomba. A Sagrada Família a Szent Család-templom vagy A Jövő Temploma Barcelona szívében található csodálatos egyedi templom, a zseniális építész Antoni Gaudí mesterműve, Barcelona jelképe.

A Sagrada Familiát az Evangéliumok ihlették, célja a keresztény hit közvetítése minden ember felé, származástól és hitvallástól függetlenül.

Története:Az templom alapját 1882-ben rakták le neogótikus stílusban, és Francesc de Paula Villar építész tervezte, Gaudí 1883-ban csatlakozott – ekkor 31 éves volt -, és 1926-ban bekövetkezett haláláig ennek a templomnak az építésére áldozta az életét, sőt egy időre be is költözött a templomba. Az építész 1926-ban egy tragikus villamos balesetben szerzett sérülések következtében hunyt el, és a Sagrada Família alagsorában lévő El Carmen Virgin kápolnában nyugszik. Az építkezés Gaudí tervei alapján gótikus, barokk és mór stílusjegyeket is ötvöz, amelyhez hozzátevődnek az építész saját különleges ötletei is. Az építkezést befejezését körülbelül 200 évre tervezték és eleinte meglehetősen komótosan haladt, a lassú munkát az építész így kommentálta: „a megbízómnak nem sürgős”.

1936-ban a spanyol polgárháború alatt anarchisták törtek be a Sagrada Familiába, egy részét lerombolták és felgyújtották, ekkor megsemmisült számos tervrajz és modell ez még jobban lelassította az építkezést. A Sagrada Família építése Gaudí tervei és modelljei alapján jelenleg is folyik, ez a világon az egyetlen épülő műemlék. 1980 óta számítógépek segítik a tervezést ez meggyorsítja, és megkönnyíti a munkálatokat, a kivitelezést jelenleg Jordi Bonet i Armengol építész vezeti, a tervek szerint a tornyok és az épület szerkezete 2026-ra, Gaudí halálának századik évfordulójára készülnek el, de a díszítő elemek csak várhatóan 2030-32-re kerülhetnek a helyükre. A templomot 2010 november 6-án XVI. Benedek pápa szentelte meg és emelte Bazilika rangra.

A templomnak 18 tornyot terveztek, ebből jelenleg nyolc készült el, 4 a születés, 4 pedig a szenvedés homlokzatán. A Jézusnak szentelt központi torony lesz a legmagasabb, eléri majd a 172,5 métert. Ezt körülveszi a négy 130 méter magas amely a négy evangélistának állít emléket, a Szűz Máriának emléket állító torony 120 méter magas lesz. Mindhárom homlokzatra épül 4-4-4 torony, amely a tizenkét apostolról emlékezik meg. A bazilika úgy lett építve, hogy a város minden pontjáról látható legyen, és legmagasabb tornyokat díszítő üveg mozaikokról visszaverődő nap- vagy holdfény irányjelzőként szolgáljon a hazatérő hajósoknak is.

Érdekesség, hogy építkezés kezdetekor a területen Gaudí épített egy iskolát az építkezésen dolgozó munkások gyermekei számára, ez az épület 2002-ig állt eredeti helyén, amikor lebontották és kicsit távolabb újra felépítették.

A Bazilikának három bejárati homlokzata van, amelyek Jézus életének három kulcsfontosságú pontjára emlékezik, a születésre, a halálra és a feltámadásra. A három homlokzatnak három kapuja van, a három teológia erény szimbólumai, a hit, a remény, és a szeretet kapui. A Születés Kapuját (Fachada de la Navidad) körbeölelő homlokzat Jézus születéséről, és életének első éveiről szól, Gaudí a születés, a teremtés és az Isten fiának érkezése feletti örömet mutatja be, megtekinthetjük Jézus életének főbb jeleneteit ábrázoló szoborcsoportokat. A kapu felett hagyományos jászol jelenet látható, amely Jézus születését ábrázolja, Máriával, Józseffel és az újszülött Jézussal. Felettük zenélő angyalokkal körülvett csillag ragyog, jobbra pásztorok, balra pedig a Napkeleti bölcsek csoportját fedezhetjük fel. Láthatjuk még Máriát szamárháton, Józseffel az oldalán, karjában az újszülöttel, ez a kép az Egyiptomból való menekülést jeleníti meg, de felfedezhető a már felnövekvő Jézus ahogy az apjának segít az asztalosműhelyben. A bejárat oszlopait két teknős tartja, amelyek első pillantásra egy formának tűnnek, de a bal oldalinak, a tenger felőlinek, uszonya a jobb oldalinak, szárazföld felőlinek pedig lába van.

A Születés kapujának a bejárati ajtaját egy japán művész Etsuro Sotoo formálta meg, az ajtók lenyűgöző részletességgel kidolgozott, különböző növényekkel, állatokkal és rovarokkal vannak díszítve ezzel bámulatosan illeszkednek a környezetbe.

Az épület latin keresztre alapra épült, a kereszt rövidebb szára a születés kapujától a szenvedés kapujáig tart és 60 méter hosszú. Ha távolabbról szemléljük az épületet, látható, hogy szerkezete piramis alakú, ezzel Gaudí az ember és Isten közötti kapcsolatra utal. A temlomot egy zárt kerengő veszi körül, ez lehetővé teszi azt, hogy a körmeneteket a bazilika belsejében lehessen megrendezni, anélkül, hogy el kelljen hagyni az épületet, vagy át kellene haladni a hajókon. A Sagrada Família öt hajóval rendelkezik, egy középen, kettő-kettő pedig kétoldalt szimmetrikusan helyezkedik el. A templom belső terét a természet inspirálta a Gaudí úgy képzelte el, mintha egy hatalmas erdőben sétálnánk. A belső boltozatot tartó fatörzsekre emlékeztető oszlopok a tetejükön szerte ágaznak, és mint a fák ágai összefonódnak a templom boltozatán, majd beleolvadnak a mennyezetbe. Az embernek olyan érzése támad, mintha egy hatalmas erdőben sétálna. Az oszlopok különféle anyagokból készültek, attól függően, hogy mekkora terhet kell tartaniuk, a négy vöröses oszlop a legmagasabb és legvastagabbak, ezek porfirból készültek, és Jézus tornyának a támaszai.

Az oszlopok tetején egy-egy szimbólum látható, amelyek a négy evangélistának állít emléket, az Oroszlán Márkot, az angyal Mátét, a bika Lukácsot, a sas pedig Jánost jelképezi.

A templomban a Szent Családról is láthatunk szobrokat, a születés homlokzatán az ajtó felett szent József, a szenvedés homlokzatán Szűz Mária, középen az oltár felett pedig a keresztre feszített Jézus van felfüggesztve, amely felett egy baldachin lebeg, amelyet búzakalászok és szőlőfürtök díszítenek, ezek az úrvacsorán elfogyasztott bort és kenyeret szimbolizálják. A baldachint 50 lámpa veszi körül, ami a Húsvét utáni ötvenedik napra a Szentlélek kiáradására, Pünkösdre utal.

A Bazilika egyes részei különböző színekben pompáznak, az oldalsó színes ólomüveg ablakokon és a boltívek tetőablakain át a fény bőségesen árasztja el a teret. A festett üvegek különböző színben engedik be a fényt, rajtuk szentek, és szentélyek nevei olvashatók a világ minden tájáról.

Az ólomüveg ablakok színei a föld 4 elemét képviselik a keleti, a születés homlokzat felőliek hűvösebb tónusúak, kékesek, minta reggeli fény, a nyugati a szenvedés oldaláról nyílók melegebbek, narancsos színűek, minta naplemente fénye.

A feltámadás homlokzata feltámadott Jézust és az örök életet ünnepli, Gaudí úgy tervezte, hogy a templomba a tenger felől lehessen belépni ezért amint elkészül ez lesz a Bazilika fő bejárata, de jelenleg még nem használható, mert építés alatt áll. A bronzból készült kapuk belülről már készen vannak, középen a Miatyánk olvasható katalánul, körülötte az imádság egy sorát fedezhetjük fel ötven különböző nyelven, „Mindennapi kenyerüket add meg nekünk ma”. 

 A tábla fölött egy harcos alak szobra látható, Szent Györgyöt, Katalónia védőszentjét ábrázolja.

A bazilikában hét kápolna található, a főoltár alá lefelé nézve a padló szintjén ablakokat fedezhetünk fel, amelyen betekintve a templom legrégebbi részébe, a kriptába pillanthatunk be, ez neogótikus stílusban készült még azelőtt, hogy Gaudí átvette volna az építkezés irányítását. Mivel az építész számára, a természet és a fény központi szerepet játszott, a kriptán módósított egy kicsit, megemelte a magasságát, hogy a nagy ablakokon keresztül a fény, és a levegő a föld alá is be tudjon áramlani. Gaudí csak ezt a kriptát és a Születés homlokzatát láthatta kész állapotban, amelyeket az UNESCO a világörökség részévé nyilvánította.

A Szenvedés Kapuját (Fachada de la Pasión) 1952-ben kezdték építeni ez démonokkal és bálványokkal faragott csontokra és inakra emlékeztető kialakítású, ez a homlokzat a mai napig nem készült el teljes mértékben. Habár már nem láthatta, de Gaudí pontosan megtervezte, hogy milyennek képzeli el a szenvedés homlokzatát, célja az volt, hogy hűen mutassa be Jézus szenvedését, ábrázolja a fájdalmát. Az építész úgy gondolta, hogy a homlokzatnak, keménynek és csupasznak kell lennie, mintha csontokból készült volna. Jézus kálváriáját szoborcsoportokon keresztül mutatja be, amelyek a kiváló szobrász, Josep Maria Subirachs munkái. A homlokzat bal oldalán láthatjuk az utolsó vacsorát a két ajtó közepén Jézus megostorozása jelenedik meg, jobbra haladva szent Péter csüggedt szobra ül, aki, háromszor tagadta meg Jézust, mellette Poncius Pilátus tanakodik, hogy mit tegyen az előtte álló töviskoronát viselő Jézussal. Tovább nézelődve láthatjuk még Jézus kereszttel lépkedő alakját, a katonákat, akik a Messiás ruháin osztozkodnak, valamint a homlokzat közepén Jézus keresztre feszített szobra látható. Josep Maria Subirachs szobrászmester közel húsz éven át dolgozott a szobrok megmunkálásán, mindvégig tiszteletben tartva, és folytatva Gaudí mester elképzelését, valamint több szoborral is tisztelgett az építész munkássága előtt, például a keresztre feszítés jeleneténél a katonák nem a korhű római fejfedőt viselik, hanem a Casa Mila kéményeire emlékeztető sisak van rajtuk, valamint a az egyik Evangelista képmásában felfedezhető Gaudí arca.

A kapu bal oldalán egy mágikus négyzet található, amelynek bármelyik sorát összeadva mindig 33-at kapunk, ez volt Jézus kora a halálakor.

A homlokzat tetején a két központi tornyot összekötő hídon egy aranyszínű alak ül, amely Jézust ábrázolja a mennyben a feltámadása után. Ez a szobor egy reményteli üzenet is közvetít, a feltámadás és az örök élet üzenetét.

Mariann
Novák Marianna